23 July 2009

MPM TIDAK BERFUNGSI?

Setiap kali sesi baru bermula, isu politik kampus hangat diperkatakan oleh semua pihak yang berminat mengikuti perkembangan ini. Ana seringkali diajukan pertanyaan " Bilakah pilihanraya Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) atau pilihan raya kampus akan diadakan? Golongan manakah yang akan menguasai tampuk kepimpinan kampus? Mereka seolah-olah begituh minat terhadap perkembangan politik kampus.

Tapi keghairahan mereka terhadap pilihanraya kampus tak ke mana. Habis pilihanraya mereka pun senyap dengan hal masing-masing kecuali dua tiga 'kerat' sahaja. Apa yang MPM nak buat selepas itu, mereka tak ambil pusing lagi. Tugas mereka memilih MPM telah berakhir. Mereka sudah tidak berminat lagi untuk mengetahui, apa peranan MPM diadakan ? Kemanakah perjuangan pelajar hendak dihalakan? Untuk siapakah MPM itu?

Kalau kita melihat secara umum sekarang, MPP seluruh kampus IPT sendiri lebih senang menjadi golongan "yes man" dari bertindak sebagai "pressure group"yang membina atau lebih tepat agaknya kalau kita katakan MPP adalah untuk membantu bahagian Hal Ehwal Pelajar di dalam pentadbiran universiti. Kesannya jadilah MPP sebagai badan penganjur program-program bercorak kerohanian, kebudayaan, sukan dan bakti siswa sahaja.

Apakah ini satu perkembangan yang sihat untuk melahir pemimpin yang berkaliber generasi 2020? Apa untungnya melahirkan pemimpin "yes man" kepada pembangunan negara? Apakah tidak mungkin negara akan menuju ke gerbang kehancuran kerana melahirkan pemimpin yang tidak berpendirian, rasuah dan pentingkan diri sendiri. Berbagai lagi persoalan lain yang timbul.

Mahasiswa semakin tidak tahu peranan MPM yang sebenarnya. Pemimpin MPM yang dipilih seharusnya menyedari kehendak mahasiswa dan keadaan semasa. Pemimpin mahasiswa tidak seharusnya bertindak mengikut masa dan "carbon copy" sahaja.

Seringkali ana ingatkan rakan-rakan pimpinan tidak seharusnya menerima bulat-bulat keputusan HEP. Sebaliknya kaji dan sesuaikan dengan citarasa perjuangan mahasiswa Islam. Kita seharusnya tidak berasa dikongkong dengan peraturan seperti AUKU dan peraturan Kaedah Pelajar Insaniah. Sudah berapa ramaikah ditangkap dan dibicarakan di KUIN kerana lantang menyatakan dan membela kebenaran?

Sebenarnya perubahan lanskap politik Kedah tahun lepas banyak mengubah suasana politik dalaman kampus KUIN. Pertukaran pegawai atasan seperti Rektor dan Timbalan Rektor, kemasukan pensyarah-pensyarah baru, pembukaan beberapa kulliyyah atau fakulti baru banyak mempengaruhi politik kampus sama ada di peringkat pentadbiran atau mahasiswa. Pintu demokrasi kini dilihat agak terbuka untuk perubahan demi perubahan di Insaniah. Kita seharusnya memainkan peranan penting dan pandai mengambil peluang dalam setiap perubahan. Kebebasan bersuara yang berteraskan akhlak islamiah dan keimanan kepada Allah harus dipupuk.

MPM perlu mainkan peranan yang sebenarnya amat besar dan sentiasa dinantikan mahasiswa. Bukan sebagai payung yang menaungi mahasiswa Insaniah, malah bumbung yang menaungi mahasiswa Malaysia. Kita perlu menjuarai isu-isu semasa dan menjadi pengkritik membina dalam membantu terbinanya kerajaan Kedah Sejahtera dan negara 1Malaysia.

Ana menyeru kepada pimpinan mahasiswa Insaniah. Ayuh kita mulakan langkah reformasi dalam politik kampus di Insaniah. Lahirkan suara-suara yang menyatakan pendirian gerakan kita. Tanamkan kefahaman 'student power' kepada rakan-rakan yang lain dan berani bertindak di atas landasan kebenaran membela hak bersama. Bersatu di atas dasar 'wahdatul fikr , wahdatul amal'. Satu pemikiran-satu tindakan.


Mulakan langkah dengan diri kita yang tidak perlu takut untuk melakukan reformasi dan mencuba beberapa pendekatan baru bagi mengembalikan keunggulan MPM sebagaimana peranannya di zaman silam.

Laman-Laman Pautan

TV6 Malaysia

tvmalaysia.net

TV Malaysia.net

MOVIE

Sembang Santai

Pelawat

Followers