17 April 2010

PERSADA KEDAH SOKONG INSANIAH DINAIKKAN TARAF UNIVERSITI PENUH


Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA) hari ini menyokong penuh segala langkah yang diambil oleh pihak pentadbiran dan pengurusan Kolej Universiti Insaniah untuk menaikkan taraf INSANIAH menjadi universiti penuh dan seterusnya menjadi universiti Islam pertama di utara tanah air yang menawarkan pelbagai bidang pengajian sehingga peringkat tertinggi.

Langkah yang diambil oleh pihak INSANIAH itu merupakan suatu langkah proaktif dalam memantapkan halatuju dan matlamat INSANIAH untuk menjadi sebuah universiti Islam bertaraf antarabangsa.

Kolej Universiti Insaniah adalah merupakan sebuah Institut Pengajian Tinggi (IPT) milik penuh kerajaan negeri Kedah yang kini aktif dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk meningkatkan modal insan khususnya di kalangan rakyat negeri Kedah.

Langkah yang diambil oleh pentadbiran INSANIAH dibawah kepimpinan rektornya, Prof. Dato' Dr. Jamil Osman ini seharusnya disokong penuh oleh seluruh mahasiswa serta kakitangan memandangkan ia merupakan misi jelas untuk meningkatkan taraf kualiti akademik INSANIAH sehingga menjadi pusat pengembangan dan pengajian tinggi Islam yang terunggul di tanah air.

Langkah menaiktaraf kemudahan asas, penambahan tenaga pensyarah berpengalaman dan menambah serta memperkasakan program-program pengajian sehingga ke peringkat doktor falsafah (PhD) dilihat antara langkah terbaik dan positif disamping tidak mengabaikan aspek kerohanian serta memelihara budaya Islamik atau 'biah solehah' dikalangan penuntutnya.

Saya menggesa rakan-rakan mahasiswa seluruhnya agar turut bersama-sama aspirasi universiti yang murni ini dengan meningkatkan tahap keupayaan intelek seperti meningkatkan pengetahuan dengan menguasai kemahiran berfikir, berinovatif dan berdaya saing di samping berusaha menjana syahsiah dan akhlak diri dengan menyertai aktiviti luar kampus yang dianjurkan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) serta persatuan-persatuan yang lain.

Rakan-rakan mahasiswa yang bakal bergraduasi juga diingatkan supaya menjadi duta INSANIAH yang terbaik dengan mengharumkan nama universiti dalam penyertaan semua bidang di sektor pekerjaan kerajaan atau swasta dengan memiliki keperibadian tinggi dan akhlak yang terpuji di samping mengaplikasikan segala kepakaran ilmu yang telah dipelajari di sini.

Kini Kolej Universiti Insaniah mempunyai lebih 5000 orang pelajar yang terdiri pelbagai bangsa dan negara menawarkan pelbagai bidang pengajian seperti Pengajian Islam, Muamalat, Kejuruteraan, Kejururawatan dan Multimedia bermula dari peringkat asasi sehingga ke peringkat tertinggi iaitu doktor falsafah (PhD).

Laman-Laman Pautan

TV6 Malaysia

tvmalaysia.net

TV Malaysia.net

MOVIE

Sembang Santai

Pelawat

Followers