05 June 2009

INSANIAH universiti penuh bulan oktober ini?


Rasa bangga dan teruja dengan ucapan Timbalan Rektor Akademik Prof. Madya Tuan Haji Abd. Rahman Mustaffa sewaktu merasmikan Minggu Sillaturahim (MSR) pada hari Isnin yang lepas. "Insya'Allah Kolej Universiti Insaniah bakal menjadi Universiti penuh pada bulan sepuluh ini dengan gelaran Universiti Insaniah atau Universiti Islam Insaniah". Begitulah kata-kata yang dilafazkan beliau kemudian disambut tepukan gemuruh oleh lebih 1200 pelajar-pelajar baru yang hadir pada majlis itu.

Memang perancangan ke arah universiti penuh telah dirangka sekian lama oleh semua pihak terutamanya pihak pentadbiran. Namun yang nampak jelas dan ketara usaha ke arah itu bermula pada dua bulan yang lepas. Mereka mengatur pelbagai bengkel, taklimat, konvensyen dan seminar untuk memastikan segala gerak kerja menjadi semakin mudah.

MPM pun tidak ketinggalan dalam mengejar cita-cita ini. Kami masih memegang amanat Dato' Rektor ketika ucapan pada majlis angkat sumpah pada bulan januari yang lalu. "MPM harus bersama-sama dalam usaha membangunkan dan mengangkat kecemerlangan INSANIAH". Lantaran itu beberapa pelan strategik dirangka bagi memastikan siswa INSANIAH setanding dengan siswa di universiti penuh dalam semua aspek.

Masih ana ingat lagi perbualan bersama seorang exco MPM Universiti Malaya baru-baru ini. Beriya-riya betul beliau mengambarkan hasrat MPM UM untuk menjadikan UM sebagai ranking universiti terbaik dunia. Daripada perbualan itu, ana bertambah sedar akan peranan mahasiswa amat penting dalam hal ini. Pencapaian akademik dan penglibatan dalam aktiviti ko-kurikulum adalah menjadi penilaian utama dalam usaha ke arah itu.

Namun disebalik rasa bangga dan teruja itu, timbul pula rasa bimbang dan risau. Beberapa persoalan mula timbul di kepala, "Dah bersedia ker kita?" satu per satu isu-isu lapuk dan baru mula bermain di minda. Masalah kebajikan mahasiswa, PTPTN & LBNK, kekurangan kemudahan asas, kekurangan pensyarah dan kerenah birokrasi ketika berurusan dengan pentadbiran sepatutnya sudah nampak jalan penyelesaiannya.

Dalam usaha untuk mengejar cita-cita menjadi sebuah universiti penuh ini,ana berpendapat semua pihak terutama pentadbiran bersama-sama MPM harus sedar dan cuba menyelesaikan isu yang agak jarang dibincangkan diantaranya 'Krisis Akhlak' yang semakin membarah. Kes-kes khalwat, couple, cabar-mencabar hukum Allah tentang kewajipan menutup aurat, kecurian dan macam-macam lagi gejala negatiif kini nampaknya semakin menjadi-jadi sehingga ada yang ditangkap pihak berkuasa Jabatan Agama, Polis dan JKKK.

Justeru itu, semua pihak mempunyai peranan masing-masing. Kita akan berbangga dengan gelaran yang tinggi namun hakikatnya kebanggaan itu bukanlah sesuatu yang solid kalau tidak diasas dan dilapik dengan keimanan kepada Allah. Bagi ana, universiti penuh itu akan lebih bermakna jika hiasan akhlak dan budaya cintakan ilmu berada di hati penuntut-penuntutnya. Moga-moga dapat sama-sama kita realisasikannya.

Laman-Laman Pautan

TV6 Malaysia

tvmalaysia.net

TV Malaysia.net

MOVIE

Sembang Santai

Pelawat

Followers