23 May 2009

HEP kami semakin pandai


Entah malam ni tergerak hati ana nak coretkan sesuatu berkaitan HEP. Rakan-rakan seperjuangan tentu berminat untuk membacanya. Pertama sekali, tahniah diucapkan buat pegawai HEP terutamanya Tuan Timbalan Rektor HEP, Dekan dan Pengarah HEP di atas perubahan-perubahan yang telah dibuat sejak awal tahun yang lalu.

Setiap aktiviti siswa nampaknya semakin mendapat perhatian ayahanda dan bonda di HEP. Semakin mudah penganjuran program diluluskan oleh HEP dan persatuan-persatuan pelajar yang lain. Kami berasa selesa untuk berhubung dan bekerjasama dengan HEP dalam hal ini. Rasa-rasanya HEP sekarang semakin pandai mengambil hati masyarakat siswa.

Ucapan tahniah buat Puan Dekan HEP yang meluluskan cadangan pembentukan persatuan-persatuan kulliyyah, menggalakkan penubuhan kelab dan persatuan-persatuan baru. Terima kasih kepada beliau kerana melatakkan budjet yang agak selesa buat MPM dan persatuan-persatuan lain. Satu pengiktirafan buat organisasi pelajar seperti kami.

Ana amat terharu dengan penguatkuasaan etika pakaian dan usaha-usaha HEP untuk membenteras krisis akhlak dikalangan mahasiswa. Pelbagai isu yang diperjuangkan MPM sejak dulu hingga kini telah mendapat perhatian oleh HEP baru-baru ini. Ana sendiri dijemput untuk menghadiri mesyuarat-mesyuarat program HEP, satu keistimewaan yang tiada untuk pimpinan MPM terdahulu.

Namun di sebalik kebijaksanaan yang ditunjukkan HEP itu, masih terdapat perkara-perkara sumbang yang perlu diberi perhatian serius. Disebalik sekelompok siswa yang telah mengubah persepsi yang baik kepada HEP, timbul pula golongan-golongan yang kurang senang dengan HEP ini.

Isu-isu kebajikan pelajar gagal mendapat perhatian di hati HEP. Isu-isu seperti kelewatan PTPTN dan LBNK hingga kini masih belum diselesaikan. Bayaran insentif kepada beberapa orang pelajar kurang upaya juga telah terhenti sejak sekian lama. Kadang-kadang permintaan dan tuntutan yang dibuat oleh exco kebajikan MPM dianggap tidak penting dan tidak perlu dilayan. Pernah ana dimaklumkan seorang exco MPM diherdik kerana terlalu kerap bertanyakan isu PTPTN yang tidak selesai. Sabar je lah akhi..

Satu pandangan ikhlas buat HEP. Kami melihat anda sudah mengubah dasar lama dan mula diterima oleh sebilangan masyarakat siswa. Namun anda perlu lebih dekat dihati kami. Isu-isu kebajikan disamping masalah kerenah birokrasi yang perlu dihadapi mahasiswa tatkala berurusan dengan pihak pentadbiran perlu diselesaikan segera. Tindakan pihak HEP yang cuba membatalkan penyertaan skuad perahu panjang ke pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa dilihat sebagai langkah yang kurang bijak.

Ana percaya HEP kini sedang dalam proses penjenamaan semula dan semoga cadangan-cadangan yang baik dari pelajar tetap diterima dan digunapakai. Harapan supaya melihat HEP ini adalah yang terbaik Malaysia nampaknya bukan angan-angan kosong mahasiswa. Moga-moga ada pegawai HEP yang berminat nak baca nie..



Laman-Laman Pautan

TV6 Malaysia

tvmalaysia.net

TV Malaysia.net

MOVIE

Sembang Santai

Pelawat

Followers